Uitdagende leadtimes en veeleisende opdrachten: Arcor blijft enthousiast
Aan sigarenproductie, in het bijzonder de verpakkingsactiviteiten, komen heel wat manuele taken te pas, die vaak binnen hele korte leadtimes uitgevoerd dienen te worden. Daarom ging J. Cortès op zoek naar een partner die daar flexibel mee om kan gaan en de nodige mensen kan vrijmaken om die uitdagingen te realiseren. In Arcor vond het familiebedrijf een alerte partner, die ook opdrachten met veeleisende doorlooptijden enthousiast uitvoert en desnoods bergen verzet om de deadline te halen.
J. Cortès
J. Cortès Cigars Company NV is een Belgische sigarenfabrikant die zijn hoofdvestiging heeft in Zwevegem. Dit familiebedrijf is een van de twee nog zelfstandig werkende sigarenproducenten in België. Dankzij de aankoop van de artisanale sigarenfabriek Oliva Cigars heeft J. Cortès sinds 2016 ook vestigingen in de Verenigde Staten en Nicaragua. De gezamenlijke jaaromzet bedraagt $ 100 miljoen.
Het bekendste premium merk van het bedrijf is J. Cortès, dat geleverd wordt in een blauwe doos.
Tot nog toe is het Arcor telkens gelukt om zelfs de meest uitdagende deadlines toch te halen"
De uitdaging
België telt nog twee zelfstandig werkende sigarenfabrikanten. J. Cortès is er een van. Dit familiebedrijf levert vijf verschillende sigarenmerken aan meer dan 80 landen. De hoofdzetel bevindt zich in Zwevegem en daarnaast zijn er fabrieken in Handzame, Sri Lanka en de Dominicaanse Republiek. “Niet alleen bij de sigarenproductie zelf komt heel wat handwerk kijken, er zijn regelmatig ook extra taken, zoals displays maken“, legt Danitsja Vanwijnsberghe, productieverantwoordelijke voor J. Cortès Zwevegem, uit. “Ook die vergen behoorlijk wat tijd en mankracht. We kampen bovendien vaak met korte doorlooptijden.”
“Onze organisatie is niet opgezet om veel dergelijk specifiek handwerk uit te voeren. Vandaar dat we op zoek gingen naar een geschikte gespecialiseerde partner, die zich voor een nieuwe opdracht flexibel kan opstellen om het juiste aantal mensen in te zetten.“
De oplossing
Via hun drukwerkleverancier, drukkerij Arijs, kwam J. Cortès Arcor op het spoor. Op basis van eigen goede ervaringen met dit maatwerkbedrijf raadde de drukkerij J. Cortès aan om contact op te nemen. De samenwerking tussen J. Cortès en Arcor loopt nu al meer dan vijftien jaar, intussen zelfs op dagelijkse basis. Het gaat om diverse taken: etuis plooien en vullen, stickers en takszegels kleven, kartonnen displays plooien, vullen en volledig afwerken, overtollig materiaal verwijderen. Sporadisch gebeurt het transport extern, zo niet gaat Arcor twee- à driemaal per week langs in Zwevegem om goederen af te halen en afgewerkte producten te leveren.
“Het is ontzettend handig dat alle communicatie via een vast contactpersoon verloopt“, aldus Danitsja Vanwijnsberghe. “Bovendien heeft die een back-up die ook van alle J. Cortès-aangelegenheden op de hoogte is. Een groot pluspunt, want we maakten het al anders mee. Arcor is volledig op ons ingespeeld. Zelf hecht ik ook aan persoonlijk contact. Daarom ga ik minstens eenmaal per maand langs, hetzij met een voorbeeld, om feedback of extra uitleg te geven of om de stock te checken.“
Een alerte partner voor wie niets te veel gevraagd is
“Van last minute vragen maakt Arcor weinig problemen en zelfs ten opzichte van de meest veeleisende opdrachten stellen ze zich altijd bijzonder flexibel op“, zegt Danitsja Vanwijnsberghe.
“Tot nog toe is het hen telkens gelukt om zelfs de meest uitdagende deadlines toch te halen. Toch een troef ten opzichte van andere bedrijven. Arcor speelt steeds kort op de bal, ongeacht de vraag die ze van J. Cortès krijgen. Ook voor wijzigingen in de werkwijze staat Arcor open. Zo zijn we onlangs overgeschakeld op foto’s in plaats van concrete voorbeelden, waarvan de samenstelling toch best tijdrovend bleek.“
De alertheid van de Arcor-medewerkers is een ander positief punt dat Danitsja Vanwijnsberghe bijzonder op prijs stelt. “De steeds veranderende wetgeving in de tabakswereld vraagt om nauwkeurige controle van de aangeleverde verpakkingsgoederen. Daarin zijn de mensen van Arcor zeer proactief. Ze houden een scherp oog op de correctheid van de aangeleverde materialen en nemen bij de minste twijfel contact op om eventuele fouten te vermijden.“
Leveren logistieke problemen toch vertragingen op? Dan probeert het Arcor-team alsnog bergen te verzetten om de opdracht zo dicht mogelijk bij de deadline af te werken. Danitsja Vanwijnsberghe benadrukt dat de accuraatheid van het werk desondanks gegarandeerd blijft, zelfs bij hoge druk op de doorlooptijden. Het eigen vervoer vermeldt ze als een laatste pluspunt. Dat ligt bij andere bedrijven vaak toch wat moeilijker. “Vanwege hun flexibiliteit en klantgerichte service werken we nu enkel nog samen met Arcor”, besluit Danitsja Vanwijnsberghe.